Mikä on SIGCHI Finland?

Yhdistys ihmisen ja tietotekniikan vuorovaikutuksen alalla toimiville

SIGCHI Finland on tieteellinen yhdistys, jonka tavoitteena on koota yhteen ne ihmiset Suomessa, jotka tutkivat, kehittävät tai suunnittelevat ihmisen ja tietokoneen välistä vuorovaikutusta ja siihen liittyvää käytettävyyttä ja käyttäjäkokemusta. Yhdistyksen toiminta perustuu vapaaehtoistyöhön.

Yhdistyksen tavoitteena on myös edistää alan tiedotusta: Yhdistyksen www-sivuilta ja sähköpostilistalta saat tietoja HCI-tapahtumista ja uutisista Suomessa ja maailmalla ja voit myös itse tiedottaa kiinnostavista asioista. Sähköpostilistamme työpaikkailmoituksille tarjoaa valtakunnalisen rekrytointikanavan. Sähköpostin lisäksi löydät SIGCHI Finlandin Facebookista, Twitteristä ja LinkedInistä.

Lisäksi yhdistys tarjoaa vuosittain vähintään kaksi seminaaria ajankohtaisista HCI-alan aiheista. Seminaarit tarjoavat myös mahdollisuuden tavata muita alan ihmisiä ja luoda uusia kontakteja. Lisäksi yhdistys pyrkii lisäämään tietoisuutta alan kehityksestä Suomessa.

Yhdistyksen toiminnan keskeinen osa on myös vuosittainen opinnäytekilpailu, jossa palkitaan paras ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutuksen alaan kuuluva opinnäytetyö opiskelun kannustamiseksi ja ansioituneiden opiskelijoiden esiinnostamiseksi.

Yhdistyksen toiminta-alue kattaa koko Suomen ja se on osa kansainvälistä ACM SIGCHI -järjestöä, joka on merkittävin alan kansainvälinen järjestö. SIGCHI-lyhenne tulee sanoista Special Interest Group for Computer-Human Interaction, ja se on yksi ACM-järjestöön kuuluvista alakohtaisista järjestöistä. ACM on tietojenkäsittelyalan tärkein ja pisimpään toiminut tieteellinen järjestö, Association for Computing Machinery.

Yhdistyksen historiaa

SIGCHI Finland perustettiin 1.2.2001, jolloin yhdistyksen puheenjohtajaksi valittiin professori Roope Raisamo (Tampereen yliopisto) ja hallituksen muiksi jäseniksi varapuheenjohtaja Anu Mäkelä (Helsinki Institute for Information Technology), sihteeri Ira Laitakari-Svärd (Benefon), rahastonhoitaja Johan Plomp (VTT Elektroniikka) sekä Pekka Ketola (Nokia Mobile Phones) ja Sirpa Pulkkinen (Elisa Communications).

Puheenjohtajat yhdistyksen historian aikana:

• 2016 - ... Timo Tokkonen
  • 2015 Thomas Olsson
  • 2013 - 2014 Anne Kaikkonen (Joutsenvirta)
  • 2012 Jonna Häkkilä
  • 2011 Virpi Roto